Nu låter jag lite neggig, men PewDiePie gjorde mer för spridningen av Linux med sina (hittills) två videor, än vad vi forumiter någonsin kan lyckas åstadkomma.
Med det sagt; jag funderar själv på att kontakta det närmaste biblioteket och skolan där jag bor och sätta upp en lapp om en Linuxkurs.
Men jag har väldigt låga förväntningar, om bara en person kommer och lyssnar skulle jag se det som en framgång. 🙂
Oavsett vad man gör tycker jag att dessa är saker att ta upp:
- Vad är Linux?
- Vad som INTE fungerar i Linux (Adobe, MS Office, anti-cheat i spel, videoredigering*, Nvidia**).
- Hur man gör för att installera Linux (inklusive att välja distro - det tog mig 2 år att komma igång efter att jag bestämde mig för att börja med Linux, då jag drabbades av beslutsångest när jag skulle välja distro).
- Hur man gör för att installera Windows (låter kontraproduktivt, men många vågar inte hoppa från Windows, för de vet inte hur de ska ta sig tillbaks om Linux går fel).
*Videoredigering fungerar utmärkt i Linux. Däremot fungerar det annorlunda än i Windows.
Det finns dussintals YT-videor där folk försöker gå över till Linux, men sedan går tillbaks till Windows.
Anledningen är inte att Linux är dåligt, utan att de inte kan redigera videor som de gör i Windows (och de vill inte lära om).
Tyvärr är det så att har man en YT-kanal så är just videoredigering en viktig del i ens liv.
**Hur Nvidia fungerar beror vilket kort man har. Vissa kort fungerar felfritt, andra inte alls, samt en bunt mitt emellan som fungerar med lite problem.
Dessutom är det viktigt att påpeka att utvecklingen drivrutiner till Nvidia just nu går i en rasande fart. Fungerar det inte idag är det fullt möjligt att nya drivrutiner om ett halvår kan fungera
perfekt.